שוב הסדקים האלה...

יונית ב', 11/04/2011 - 00:06

לא מצליחה להבין למה זה קורה. אני לא מוצאת שום חוקיות. מכל כלי שבור/סדוק שבתמונות נשרפו עוד שכמותו או כמותם ולא קרה להם דבר. הכלים השבורים/סדוקים היו במקומות שונים בתנור, וכולם נשרפו ל1240 אשמח אם מישהו יכול לשער או אפילו לדעת מה יכולה להיות הסיבה.

הסבר

נכתב ע"י יונית ביום ב', 11/04/2011 - 00:10.

חשבתי שנתתי הסברים לגבי התמונות אבל זה לא הצליח אז הנה:

1. לפני שריפה ראשונה.

2. חימר שחור 02 אחרי שריפה שניה.

3. חימר בז' מנוקד אחרי שריפה שניה.

4. חימר לבן 02. שניים אחרי שריפה שניה ואחד אחרי שריפה שלישית לדקאלים

 

יונית

יונית

נכתב ע"י דפנה קסטנבוים ביום ב', 11/04/2011 - 07:41.

 

לפני שרפה ראשונה  (תמונה מספר 1 ),אני רק יכולה לחשוב שהיבוש מהיר מידי או שהחלק העליון התיבש הרבה יותר מהר מהחלק התחתון (מכיוון שהחלק התחתון יושב ישירות על משטח ומתיבש לאט יותר )אני בשלב הלדר הרד הופכת את הכלים עד היבוש הסופי.

האם את שורפת את הכלים ישירות על המדף ?

כמה ס"מ  עובי התחתית בערך ?

הי יונית

נכתב ע"י שולה וולק ביום ב', 11/04/2011 - 11:42.

יונית שלום

סדקים קורים בגלל מבחר סיבות, חלקן קשור בבחירת החומר לאובניים, חלקם בגלל פחות מידי לחץ כלפי מטה בפתיחת הגוש, בתחילת העבודה.

סיבה נוספת יכולה להיות פחות מידי לישה, או חוסר של חומר 0.5 בתערובת. אני משתמשת ב 90% 254+ 10% 264 . אגרוף של 0.5 בתוך גוש של 0.2 עובד נהדר.

לי כבר שנים לא נסדק כלי כזה. אני מקפידה על לישה מאוד רצינית,

יש עוד כמה סיבות, לפעמים שוכחים לעשות צד שני בתחתית, או בטעות יוצרים טבעת/רגל. כדי למנוע סדקים עדיף שהתחתית תהיה שטוחה לחלוטין. גם ייבוש מהיר עשוי לגרום לסדיקה. לפעמים חריטה הצד השני נעשית מאוחר מידי כאשר הכלי יותר מידי יבש.

עוד סיבה לסדיקה, היא עובי שונה בין דופן הכלי לתחתיתו. חייב להיות כמה שאפשר זהה. גם זויות חדות בין התחתית לדופן עלולות לגרום לסדקים.

בקשר לשריפה, סדקים עלולים להיגרם בכל מיני עיתויים, חלקם בייבוש, ואחרים, בביסק, בשריפה הסופית או בשריפת העיטור, שלישית, חשוב מאוד שהזיגוג לא יגלוש מעבר לדופן. חשוב בחריטת הצד השני להשאיר "זווית" (מוכנה להסביר אבל צריך להיות נוכחת) כדי יהיה מרחק של 1-2 מ"מ בין קו הזיגוג למדף.

ואחרי הכל קורה שכלי נסדק דווקא בשריפה השלישית, וזה בגלל תכולת קריסטובלית, זה קרה גם לי, לא בכלי מאובניים אלא במשטחים

כדי לנסות לאבחן את הסיבה שלך זה קורה, אני צריכה לראות את הכלים

בכל אופן בדקי את שפת הסדק, אם היא חדה, הסדיקה קרתה בקירור. ואז תאיטי את הקירור. אם שפת הסדק רכה, הזיגוג משתפל אל הסדק, זה קרה בחימום, יש להחליף את החומר שבו את עובדת

יש עוד סיבות, אבל לפעמים אם תיקנת דבר אחד, יתכן והכלי יעבור בשלום.

מלבד הסכוי של הוצאת כלי בשלום מהתנור יש עוד דבר שתצטרכי לקחת בחשבון- זה עמידות באפיה ובישול בבית במטבח, לזה יש כללים אחרים

שולה

שולה וולק

תודה

נכתב ע"י יונית ביום ב', 11/04/2011 - 21:24.

שולה, תודה על ההסבר המפורט. לוקחת לתשומת לבי ואבדוק את עצמי בעבודה.

דפנה, חלק מהכלים אני שורפת ישירות על המדף, אבל אם הכלי רחב אני שמה אותו על קוביות חימר שהכנתי למטרה זו כדי להגביה אותו מעט. עם זאת בתנור האחרון שהפעלתי, הכנסתי תחתיות לסיר שהכנתי באבניים. גם עשיתי להם רגל וגם שרפתי עם הקוביות הנ"ל כדי שלא ישבו שטוחות על המדף ובכל-זאת הן התעוותו לגמרי.

בד"כ עובי התחתית של הכלים שאני מכינה נע בין 4 ל6 מ"מ תלוי בגודל הכלי.

יונית

יונית

נכתב ע"י דפנה קסטנבוים ביום ב', 11/04/2011 - 22:49.

 

צר לי ,אך נגמרו לי כל הרעיונות .

את עובדת כמו שצריך תנסי את הטיפים של שולה.

אולי אפילו שווה לקפוץ אליה לביקור או ליודה במינרקו.

הי יונית

נכתב ע"י שולה וולק ביום ה', 14/04/2011 - 14:23.

שתי הערות:

1- עדיף לא להכין רגל בתחתית כלי גדול, בצורות שלך- כי הרגל דווקא גורמת לסדק. היא נחה על המדף ומתייבשת, בעוד התחתית שפחות נגישה לאוויר נשארת לחה יותר. כשהיא תתכווץ, היא עלולה להיסדק.

2- יש שתי דרכים לנתק כלי מהאובניים. הראשונה היא להעביר חוט מתכת שזור מתחת לכלי, ואז הכלי ניתק. השנייה היא עם חוט ניילון דייגים ואז מעבירים בעזרת תוספת של מים. כאשר למדתי כסטודנטית בבצלאל, לפני 40 שנה- לימדו את השיטה השנייה. כתוצאה התחתית קבלה עודף מים, והכלים היו נסדקים לעיתים קרובות.

מאוחר יותר פגשתי את פליסיטי יעקובי, היא למדה באנגליה, והיא לימדה אותי את השיטה - בלי המים, אבל עם חוט מתכת שזור. זה עובד הרבה יותר טוב, וכך אפשר לנתק כלים בקלות, והם מתייבשים אחיד יותר וללא סדקים. זאת גם השיטה שעל פיה אני מלמדת.

מאז 1974 כך אני מבצעת , ולשמחתי, הכלים כמעט לעולם לא נסדקים.

אם יש צורך בהדגמה, צרי עימי קשר, אלמד אותך, זה יקח לא יותר משעה שעתיים, ותופתעי כמה זה נהדר. ובנוסף האובניים אינן נרטבות ומיד אפשר להדביק את הגוש הבא, מבלי שהוא "יברח".

לגבי החוט- חוט מתכת שזור תמיד מנתק, חוט ניילון גורם לחשמל סטטי, ומדביק מחדש, כך שנחוץ מים כדי להפריד.

לגבי החוט ניילון- הוא משמש ללישה, לבדיקת אחידות החומר וליציאת הבועות. לכן גם הוא חשוב, רק לא לאובניים

שולה

שולה וולק

תודה

נכתב ע"י ayelet ביום ג', 24/05/2011 - 21:18.

שולה. אני חייבת לפרגן..אני נדהמת בכל פעם מחדש מהידע שלך , מהניתוח ומהנדיבות.

אילת

אילת

הי

נכתב ע"י שולה וולק ביום ד', 25/05/2011 - 15:41.

איילת תודה
זה חשוב לי שאנשים ידעו, חבל לי על כל מאמץ, גדול או קטן שאינו מוביל לתוצאה הרצויה
שולה

שולה וולק

עמידות הכלים באפיה...

נכתב ע"י ליאת ביום ד', 15/06/2011 - 22:49.

שולה שלום,

אשמח אם תוכלי להרחיב מעט בנושא שריפת כלים שמיועדים לאפיה בתנור.  כיוון שנסדקה לי צלחת באמצע האפיה (נשמע פיצוץ חזק).  הבנתי שרצוי לא לשרוף כלים לאפיה בטמפרטורה של מעל 1100, בגלל שבטמפרטורה של 1200 החומר סגור מדי, ובתנור הביתי הפרשי הטמפרטורה גורמים למתחים, שגורמים לסדקים..

תודה, ליאת

  

ליאת - סטודיו לקרמיקה

ליאת שלום

נכתב ע"י שולה וולק ביום ג', 21/06/2011 - 16:56.

נושא האפיה בכלי קרמיקה כבר הדיר שינה מהמון קרמיקאים וטכנולוגים. לפעמים זה תלוי בבחירת החומר, לפעמים גם בצורת כלי, ועיתים גם בגובה השריפה.
ישנם כלים שנשרפו רק עד 1000 ומתאימים ואפיה, יש עד 1050. 1100, 1200, 1250, ו- 1300.
הכל על פי החומר ושיטת הייצור.
אם תביטי על תמונות שחיים שם בפורום לפני יותר משנה, יש שם ספל מפורצלן, והוא מרתיח בו מים על גז ישיר!!!
הכל תלוי בכלל הטכנולוגיה, במקדמי התפשטות וכו.
לי שי כלים שיצרתי בבית ב1250, ואני כל הזמן אופה בהם.
יש לי כלים מפורצלן מסחרי, בהם אני גם אופה.
לכל טמפ' יש השיטות שלה.
תלוי גם בעובי התבניות . ועוד ועוד.
לא אוכל לתת לך את כל התורה בעל פה.
הדבר שכן מקשה על אפיה , זה שריפה בתנור בתנאי רדוקציה, כי חלק מהתחמוצות מתחסר.
שולה

שולה וולק

כלים לאפיה בתנאי רדוקציה

נכתב ע"י רוני אר ביום ה', 23/06/2011 - 06:57.

שולה שלום,

אם אני מבין נכון, אם אני שורף בתנור גז (תנאי רדוקציה) זה פחות טוב לכלים המיועדים לאפיה?

רוני

תודה, שולה.

נכתב ע"י ליאת ביום ה', 23/06/2011 - 07:35.

שולה, תודה על התגובה המפורטת והמלמדת, אנסה להכנס לתמונות של חיים כשם שהצעת.

בלי שום קשר לנושא, לפני כשנה רכשתי בקרמיקון 6 ק"ג מהגלזורות שהכנת (3 ק"ג כחולה ו3 ק"ג תכלת) אינני זוכרת כעת את שם הגלזורה, גלזורות מדהימות ביופיין, שלצערי, לא צלחה העבודה איתן... בקרמיקון הוסבר לי שיש לסנן אותן, אך מכיוון שזה גלזורות עם אפקטים, הבנתי שזה לא נכון, אך גם את ניסיתי והדבר לא צלח.  ביקשתי את הטלפון שלך, על מנת להבין כיצד להתנהג איתן (נאמר שהן לטמפרטורה של 1200 וכך שרפתי אותן) אך לצערי, משום מה, לא הסכימו לתת לי את הטלפון... (חששתי שאולי זו בקשתך, לכן לא ניסיתי להשיג בדרך אחרת) לבסוף, בצער רב,  ערבבתי הכל והכנסתי כל מיני חומרים עד שנוצרה גלזורה אחרת.  היה לי מאוד מאוד חבל, כיוון שהן באמת מדהימות.  עתה שיש לי את היכולת ליצור עמך קשר כאן, אשמח לשוב ולקנות ולעשות נסיונות נוספים.

תודה, ליאת.

ליאת - סטודיו לקרמיקה

הי רוני

נכתב ע"י שולה וולק ביום ה', 23/06/2011 - 16:04.

ידוע לי שיש ברשותך תנור גז ואתה שורף רדוקציה.
שריפה בגז ניתנת לשליטה, לפעמים עושים חיסור חזק, ולעיתים חיסור עדין.
ככל שהחיסור חזק יותר, התחמוצות מאבדות יותר חמצן והופכות יותר מתכתיות, ואז הן יותר רגישות לשינויי טמפ'- ולאפיה בתנור.
אני ממליצה שבשריפה בה נכללים כלים לאפיה, תתן רדוקציה קלה, עדינה בלבד. גם אם זה יפגע בצבע ובאיכות הזיגוג.
פשוט תבחר להזיג על התבניות והסירים, זיגוגים שיוצאים טוב ברדוקציה קלה
שולה

שולה וולק

ליאת שלום

נכתב ע"י שולה וולק ביום ה', 23/06/2011 - 16:10.

בהקשר לזיגוגים שרכשת הקרמיקון.
אני לא יושבת פיזית בקרמיקון ומכינה זיגוגים. המתכונים שלי לרשותם, והעובד מכין אותם.
בניגוד להכנת זיגוג מסחרית, שם כל גרם עורבב ונטחן, את מקבלת שם 3 ק"ג של המרכיבים לפי המתכון.
אי אפשר לקחת קצת ולקוות שזה ייצא. עליך להשתמש בכל הכמות, להוסיף למים, לבחוש לאחר שהאבקות נספגו.(1 ליטר מים לכל ק"ג אבקה)
ואחר כך לסנן לפחות 3 פעמים דרך נפה עדינה.- 80 מש.
המשחק בזיגוג יוצא כתוצאה מהמרכיבים, סינון אינו מונע את המשחק.
תפקיד הסינון הוא בעיקר להפוך את הזיגוג להומוגני, כך שכולו ינתך
אענה לכל שאלה
שולה

שולה וולק

הי לכולם

נכתב ע"י שולה וולק ביום ה', 23/06/2011 - 16:24.

בקשר להכנת זיגוגים גולמיים בסטודיו.
אחת הבעיות הנפוצות, היא שקיעת הזיגוגים והקושי לבחוש ולערבב.
יש כמה שיטות כדי להקל על הנושא.
לכל ספק יש חומרי הרחפה, שאפשר לרכוש.
אצל מינרקו זה נקרא כור, ואפשר לקבל שם הוראות שימוש.
גם לקרמיקון יש חומרי הרחפה, וישמחו ללמד כל אחד לבצע זאת
השיטה שלי:
1) תמיד מתחילים מהמים בדלי, ולתוכם אני מוסיפה כף גדושה של מלח אנגלי לכל 1 ק"ג. + חצי כפית של קלגון נוזלי, לכל 1 ק"ג. כן זה אותו קלגון שקונים בסופרפארם בבקבוק כחול.
2) אני מוסיפה לכל מתכון 2% בנטוניט, גם אם זה מתכון שהמצאתי,או שהוצא מהאינטרנט או קבלתי קולגות. אני פותחת בשקילת הפלדספר ומוסיפה לו את הבנטוניט. את שניהם אני מערבבת -על יבש, ומוסיפה למים.
3) שולקלים את יתר האבקות ומוסיפים אחד אחד למים, לא לבחוש עד שהמים נספגו באבקות, כך לא יהיו גושיס.
4) לבסוף אני בוחשת היטב ומסננם לפחות 3 פעמים.
זיגוג כזה יוצא מצוין ואין צורך לטבול לזמן ארוך. פשוט טובלים ומוציאים מיד.
לעולם לא לסנן שום חומר אבקתי ביבש. זה מסוכן בריאותית, הריאות לחות בפנים, כל אבקה שנכנסת בנשימה, נדבקת ונשארת שם. הבוץ הריאה מונעת חילף חמצן ודו תחמוצת הפחמן. ז.א. מקשה על הנשימה. מאותה סיבה אסור ללטש קרמיקה יבשה עם נייר זכוכית
התהליך קל ותמיד יוצא טוב, וגם לא יקר.
שולה

שולה וולק

גם בקשר לסדקים..

נכתב ע"י מיכל123 ביום ו', 27/08/2021 - 21:23.

יישמתי את כל הכללים..בכלים שלא על אובניים...יבוש איטי..עובי דופן זהה בדופן הכלי ובתחתית..ואופס....הכלי סדוק...לפני שריפה...

 

מיכל

סדקים

נכתב ע"י מיכל123 ביום ו', 27/08/2021 - 21:25.

כבר כמה כלים כאלו...

משקיעה ומשקיעה....ו.....

מיכל